Skip to content

100 otworków w technikach

Paweł Janczaruk - Talbotypia

W Galerii Ciasna w Jastrzębiu-Zdrój możemy oglądać niezwykłą wystawę, autorstwa Pawła Janczaruka: 100 zdjęć wykonanych aparatem otworkowym, a następnie przetworzonych w przeważnie  zapomnianych już technikach.

Galeria Ciasna tak prezentuje sylwetkę Pawła Janczaruka:

Paweł Janczaruk – członek Lubuskiego Towarzystwa Fotograficznego, ZPAF, posiadacz wielu tytułów artystycznych, twórca i prowadzący Ogólnopolskie Warsztaty Fotograficzne, a obecnie Broniszowskie Salony Zaproszonych, autor wielu wystaw, zdobywca nagród, autor książki „Wszystko, co chcę powiedzieć o otworkach”.

Jednak Pawła Janczaruka można nazwać najlepiej jednym słowem „pasjonat”. Pasjonat fotografii, a zwłaszcza poboczy fotografii. Oprócz fotografii takiej zwyczajnej, użytkowej i artystycznej, zajmuje się od lat fotografią otworkową. W tej dziedzinie tworzy, tę dziedzinę propaguje, o niej pisze, jest jednym z członków Grupy Trzymającej OFFO, czyli Ogólnopolski Festiwal Fotografii Otworkowej.

Ale to nie wszystko.

Odkrywa stare, zapomniane już techniki fotografii, przywraca je do życia. Przekopuje XIX i wczesne dwudziestowieczne książki i prasę fotograficzną odnajdując choćby najmniejsze wzmianki i receptury, następnie kompletuje odczynniki (a nie jest to takie proste) i opracowuje zdjęcia. Nieliczne z tych technik jeszcze można zobaczyć na współczesnych wystawach, ale większość poszła w zapomnienie.

Teraz jednak, w Galerii „Ciasna”, będzie można zobaczyć 100 fotografii zrobionych tak, jak je wykonywali nasi przodkowie.

A jeśli ktoś chce wiedzieć więcej to powinien udać się na blog Autora wystawy, gdzie znajdzie wiele wiadomości, nie tylko o fotografii, nie tylko o Sztuce, ale nawet o Słoniach.

Na wystawie zaprezentowane są następujące techniki:

1. papiery solne,
2. światłodruk,
3. heliograwiura i fotograwiura,
4. antrakotypia,
5. argentotypia i argentypia II,
6. cyjanotypia, oraz jej barwienie i tonowanie,
7. cyjanotypia na tkaninie, Herschela, Talbota i Koteckiego
8. tintypia,
9. mokry kolodion i ambrotypia,
10. emulsja halogenosrebrowa na papierze i blaszce – jako pozytyw i na szybie – jako negatyw,
11. pauzy czarne I, II, negatywowe i próby z negatywnymii, oraz sepiowe,
12. brąz i czerń Van Dyke,
13. metoda K. Scheele z 1772 roku, 14. guma paryska, wiedeńska i warszawska,
15. chambon i charbon velour,
16. papiery żelazowe z różnymi związkami żelaza,
17. albumina I, II
18. ozotypia niepełna formuła,
19. kallitypia Nicol’a I, II i III, żelazowa i potasowa, oraz żelazowo-potasowa, Dicka Stevensa, II i III
20. cyjanotypia pozytywowa,
21. kalotypia Molarda, pozytywowa i negatywowa,
22. diaguma jedno i wielowarstwowa,
23. talbotypia,
24. arrowroot I, II, III
25. zdjęcia na płytkach miedzianych,
26. fluoroforta – próby,
27. ozotypia pigmentowana,
28. formuła dichromianowa i dichromianowo-srebrowa,
29. sitodruk,
30. argyrotypia i chlorarotypia,
31. woodburytypia i diaburytypia,
32. frottage,
33. olej i przetłok olejowy,
34. cyjanoguma,
35. żelazo-cyjanowy proces Fisch’a,
36. formuła Dicka Sullivana,
37. napylanie na dekstrynie,
38. żelazo-galusowa formuła, oraz odmiany Nakahary i Colase’a,
39. klejodruk,
40. hydrotypia i próby pinatypii,
41. izografia,
42. uranotypia I, II
43. formuła uranylo-albuminowa,
44, pigment,
45. cuprotypia i diacurotypia,
46. cyanofer, cyanofer Pizzighelli’ego i Pellet’a,
47. proces Houdoy’a i uranotypia Houdoy’a,
48. metoda kazeinowa,
49. metoda Pettersona,
50. proces Obernetter’a wraz z odmianami

Skany oczywiście nie oddają uroku prac oglądanych na żywo; mimo tego postanowiłem zamieścić kilka dla zachęty.

Paweł Janczaruk - Albumina

Paweł Janczaruk - Antrakotypia

Paweł Janczaruk - Argyrotypia

Paweł Janczaruk - Chlorarotypia

Paweł Janczaruk - Izografia

Paweł Janczaruk - Papiery żelazawe

Paweł Janczaruk - Formula żelazo-galusowa